oslo

Foodie in Oslo #2

In het eerste Foodie in Oslo-artikel schreef ik over mijn reisje naar Oslo. De tijd vloog voorbij en inmiddels ben ik weer in Nederland. Ik heb ontzettend genoten en ik neem jullie daarom graag mee in de eerste indrukken van deze Europese hoofdstad.

Midden in de nacht kwamen we aan op de luchthaven van Oslo. De vliegreis was achter de rug, maar lopend naar het appartement was nog een hele onderneming. Ik heb het niet over de kouw, waar ik ietwat huiverig voor was, maar met een vermoeid lijf, twee koffers, flinke tassen handbagage en één fiets was dit nog een flinke onderneming. Hoewel er overal sneeuw en ijs lag, was de kou lekker fris. Het grootste obstakel was het feit dat er niet gestrooid wordt in Oslo. De wandelpaden worden niet vrijgemaakt zoals in Nederland, maar met behulp van een soort grind wordt er toch wat houvast gecreëerd op het gladde oppervlak. Of ik hier blij mee was? Absoluut niet. De wieltjes van de koffer zouden ervoor moeten zorgen dat ik met minder moeite het gewicht van A naar B kan verplaatsen, maar die vlieger ging hier niet op. Blij dat we, na een hoop gesjor en gevloek, thuis waren aangekomen, met meer grind tussen de wieltjes van de koffer dan op de straat…

oslo frognerseteren oslo

Winter in Oslo

Ben jij een echte koukleum en waan je je het liefst op een zonovergroten eiland? Laat je niet misleiden en boek zeker weten een reisje naar Oslo in de winter. Ik was voorbereid op de ergste sneeuwstorm die je je maar voor kunt stellen. De eerste dag, gekleed in thermokleding, mijn dikste trui en geliefde dr. Martens, trotseerden we de eerste kouw. Wennen was het wel, maar genot was vele malen groter. Zeker toen we op dag 2 besloten om te gaan sleeën. Ik had geen idee wat ik me hierbij voor moest stellen, maar de “baan” zou spectaculair zijn. Met de metro bereik je snel en eenvoudig de wijk Frognerseteren, waar je een slee kunt huren. De baan Korketrekkeren is dichtbij en de rit duurt zo’n tien minuten. Eenmaal beneden stap je gewoon weer in metro om terug te gaan naar de top voor de volgende rit. Gegarandeerd plezier! Alleen al voor dit sneeuwplezier zou ik terug gaan naar Oslo in de winter.

Een andere reden om het buitengebied van Oslo te bezoeken is het idyllische  landschap. Dit hele gebied is bedekt onder een dikke laag sneeuw en dit lever een prachtig plaatjes op. Ook als je niet wil sleeën kun je genieten in dit prachtige gebied. Kies voor een andere sport, een mooie wandeling op geniet van het uitzicht bij het plaatselijke restaurant (waar je ook kunt eten volgens de traditionele Noorse keuken).

Kunsthistorische stad

Na wat research kom ik er al gauw achter dat Oslo een stad is vol street art. Ik heb gestudeerd aan een kunstacademie en ben dan ook ontzettend benieuwd naar de kunstwerken. In een artikel las ik het een en ander over bepaalde wijken vol met deze street art. De wijken moeten makkelijk te vinden, maar in werkelijkheid bevinden deze kunstwerken zich door de hele stad. Na wat zoeken in de wijk Grünerløkka kwam ik terecht in de straten Brenneriveiens en Ingens Gate. Deze straat zijn nog maar een fractie van alle werken die te bewonderen zijn.
Bezoek zeker deze twee straten de volledige wijk Grünerløkka, want je kijkt je ogen uit. Naast al het street art heeft dit culturele hart nog meer te bieden, zoals foodhall de Mathallen, mooie winkels en een bruisend nachtleven.

oslo hotspots oslo operahuis

Ondanks alles must-sees en toeristische trekpleisters ben ik ook blij dat mijn vriend en ik onze eigen gewoontes hebben en deze onderhouden waar we ook zijn. De dagen op stap beginnen we met brood van de bakker en koffie. Wat een geluk dat vlabij het appartement zich een kleine bakkerij bevindt met heerlijk brood voor een goede prijs. Onderweg naar de metro pikken we hier onze lunch op en we kunnen er de rest van de dag tegen aan. Ook voor een relaxed ontbijtje zijn we hier aan het juiste adres.

Maar, ook wij hangen de toerist uit en kunnen het Operahuis, vikingmuseum en Akershus al afgestreept worden. Voor het volgende bezoek ben ik vooral benieuwd naar Oslo in de eerste lentezonnestralen van dit jaar, meer street art en wil ik echt het Munchmuseum bezoeken. Gelukkig staat de volgende trip ook al gepland, dus kan ik me hier al op verheugen.

Welke hotspots of toeristische trekpleisters heb jij bezocht in Oslo?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *