Sushi amuseglaasjes

Sushi amuseglaasjes

Amuse • 20 minuten + voorbereiding


Ingrediënten (6 sushi amuseglaasjes)

150 gram gekookte sushirijst
½ avocado
50 gram gerookte zalm
¼ komkommer
norivel

 

Bereidingswijze

Zorg dat de gekookte sushirijst al helemaal bereid en afgekoeld is. Je kunt dit recept gebruiken voor het koken van sushirijst. Verdeel de gekookte sushirijst over zes amuseglaasjes.

Ontdoe de avocado van de pit en de schil en snijd het vlees in kleine blokjes en 1 bij 1 centimeter. Ontdoe de komkommer van de zaadlijsten en snijd ook deze in evengrote blokjes. Verdeel de blokjes avocado en komkommer over de 6 amuseglaasjes met de sushirijst.

Snijd de gerookte zalm in brede repen en rol deze tot mooie roosjes. Leg in elk gevulde amuseglaasje wat van deze gerookte zalm. Snijd of knip het norivel in piepkleine stukjes en strooi deze over de sushi amuseglaasjes.

Serveer de sushi amuseglaasjes eventueel met wat sojasaus of wasabimayonaise.

 

Tips

Je kunt deze sushi amuseglaasjes wel goed voorbereiden, maar wacht zo lang mogelijk met de avocado. Alle ingrediënten kun je vooraf bereiden en bewaren in de koelkast, maar de avocadoblokjes zullen bruin worden wanneer ze zijn gesneden.

Weeg de sushirijst pas af wanneer je deze hebt gekookt. In dit artikel omschrijf ik uitgebreid hoe je sushirijst het best kunt koken zonder dat het mis gaat. Sushirijst koken in kleine hoeveelheden is lastiger dan in grote hoeveelheden door de absorptiemethode die je gebruikt, daarom raad ik aan de hoeveelheid te koken die in het recept vermeldt staat. Je zult dan ongeveer de helft van de gekookte sushirijst nodig hebben voor 6 amuses.

Heb je te veel rijst gekookt? Je kunt twee keer zoveel sushi amuseglaasjes maken of de porties verdubbelen voor kleine sushi voorgerechten in plaats van amuses. De sushirijst die over is kun je ook gebruiken voor een lekkere sushi- of poké bowl of een andere maaltijd met sushirijst. Alle recepten met sushirijst vind je hier.

Wil je liever geen sushirijst gebruiken? Vervang deze dan door gewone, gekookte rijst of quinoa en maak deze aan met sushiazijn.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *